2012. május 29., kedd

Befőzés VIII. - narancsos eperlekvár

Én már egy kicsit el is felejtettem ezt az eperdzsem projektet, hála az elmúlt három napos agymosásnak, ám amikor hazaértünk, minden nagy kupac takaró alatt találtunk belőle. Arra emlékeztem, hogy a kanapé bal sarkában lévők a chilisek (majd mutatom azt is), ezt nagyon meg kellett jegyeznem, de azt már nem tudtam, hogy a jobb sarokban a narancsosak vannak és az ágyunkban a bodzásak, vagy fordítva. Így most ugyan felcímkéztem, de ne firtassuk a valóságot.

A narancsról úgy gondoltam, remek lesz az eperrel,  ahogyan történt is egyébként. Azt szeretem ezekben a kombinációkban, hoyg semmi extra munka nincs velük, 18 kilónál nem is szeretném, ha lenne, ugyebár. Az epret éjszakára meglocsoltam a narancsok frissen csavart levével, egész éjjel áztak ebben a finomságban, de reggel még facsartam hozzá, mert miért is ne, ill. hozzáadtam a narancsok reszelt héját és ennyi. Meg persze, megfőztem.
Ja, nem is igaz, mert menetközben még hozzálötyköltem  egy kis balzsamecetet, jut eszembe.
 
Az eredmény egy annyira finom dzsem lett, hoyg a háznál lévő férfi, aki már a bodzásnál is erős nyalakodásban volt, nem tudta eldönteni, melyiket vigyük magunkkal Tihanyba.

  

18 megjegyzés:

  1. Az ízek is finomak lehetnek, de én imádom a képeket is:)

    VálaszTörlés
  2. Julcsikám, ez azért különösen kedves nekem,mert szombaton indultunk Tihanyba és előtte készítettem el a két utolsó dzsemet, kicsit sem volt kapkodás, kicsit sem. :)

    VálaszTörlés
  3. 18 kiló?? és akkor csak úgy fogod, és egy szakajtónyit megcsinálsz bodzával, másikat meg naranccsal? (.. aztán meg még ki tudja, miket láthatunk:)

    és akkor ebben nincs is cukor? (vagy az már nem is menő? :)
    jaaj, annyi kérdésem lenne... de tudom, kiskanál:))

    VálaszTörlés
  4. 18 kilót szedtünk szedd-magadban zoltánnal, ez két nagy láda és egy nagy kosár lett. ebből négy vagy öt félét csináltam, várj csak, simát, narancsosat, bodzásat, vaníliásat,chiliset. ez hány? öt.

    nem mértem semmit,hanem ahogy egy fazék megtelt, azt megcsináltam hirtelen felindulásból valamilyennek. na jó, a simát tudtam, a bodzásat is, a többi jött.

    dehogyisnem, van benne cukor, anélkül sem el nem állna, sem finom nem lenne!

    csak azt a részét már nem részleteztem, hanem azt írtam , hoyg ... megfőztem,. az ízesítést írtam csak le.

    egyébként pedig kérdezz!:)

    VálaszTörlés
  5. sima cukrot használsz vagy "előregyártottat"?

    VálaszTörlés
  6. simát,de használok dzsemfix-et is, bár már készül a házi pektin is, viszont 3:1-bent, és sosem mérek semmit, csak a a kiskanál a mérce:)

    VálaszTörlés
  7. na tessék, eddig azzal kábítottál bennünket, hogy a befőzéshez leginkább csak kiskanál kell, be is szereztem... most meg kiderül, hogy kell egy mázsa mindenféle gyümölcs, cukor, zselésítő?.. sőt mi több balzsamecet...:) na jólvan, ahhoz az én fél kiló epremhez olymindegy mit teszek, megesszük a kiskanállal, kész. :)

    VálaszTörlés
  8. Tegnap mi is magunk szedtük, bár szerintem korábban kellett volna szednünk, mert igazán érett kevés volt, azért szedtünk 2 kilót. Simát csináltam most, életemben először, nem lett olyan szép piros, mint a Tied, de ízre ez sem rossz.
    Hol szereztél ilyen csudi szupi kis üveget?

    VálaszTörlés
  9. Ildi, a csatos üveg az IKEÁból való,s bár sokan riogattak vele, hogy nem zár rendesen, mi a rebarbara-eper kombót vittük magunkkal a hétvégére, s alig bírtuk lefeszíteni a tetejét, tehát kitűnően vizsgázott. igaz,én fullig töltöm.


    az eper szeret barna lenni, de ha teszel bele dzsemfix-et is, abban van citromsav és akkor gyönyörű szép színe marad. ja,és én bele szoktam facsarni egy citrom levét,egyrészt a pektin miatt, másrészt a savassága miatt (színtartás). ha van itthon.vagy ha éppen nem a bodzában ázik,mint most.:)

    Ildi, nagyon örülök, ha kedvet kaptál a dzsemhez,én már-már büszke vagyok erre.

    VálaszTörlés
  10. ja, ilyen csatos üveget csak dísznek szoktam venni, az azért húzós lenne,ha minden ilyen csinosban lenne:DDD

    VálaszTörlés
  11. na jó, gyorsan megcsináltam mégis... nagyon jóóóó lett, köszi:)
    nélküled soha, de soha nem tettem volna bele citromhéjat és -levet (a narancs helyett), balzsamecetet (ezt még most sem értem, pikánsság? ), és reszelt gyömbért (ezt teljesen magamtól, bibi ). gondolkoztam még mentalevélen, szerinted?

    fő-fő tanulság számomra: igen, 60 dkg eperből is lehet 2, azaz két helyes kis üveg lekvárt főzni, ja és 40 perc alatt:)...tartósítót azért nem tettem bele... nekem is van arányérzékem:)

    VálaszTörlés
  12. ha citromot tettél bele,akkor a színe is szép kell, hogy legyen,de jóóóó:)

    a menta bele nagyon finom, de én két véve csináltam úgy, hoyg beletettem a mentaleveleket apróra vágva, nem lett gusztusos, na. viszont ha belelógatod úgy, mint a bodzát, akár jó is lehet, sőt! :)


    ma nagyon örülök,mert már öten vagytok,akik érdeklődtök és készítetek valamit, ettől én nagyon-nagyon boldog lettem,őszintén! köszönöm:))


    a 60 dkg eper -2üveg lekvár sztem tökéletes kezdet, majd amikor megeszitek lesz sírás, hoyg csak ennyi - és ez így van rendjén. akkor majd jön a köv. gyümölcs! :))

    VálaszTörlés
  13. Csak az eper miatt volt első, málnát, sárgabarackot, szilvát főztem már lekvárnak, nagy keletjük volt :)
    Bodzalét most szűrtem, tettem fel a tűzre, ma a szörp is kész lesz :)

    VálaszTörlés
  14. inkább azt mondom, hogy gondolkodtam, érdekel-e ez egyáltalán valakit, de ma nagyon happy lettem tőletek!

    a bodzaszörp harmadik adagja ázik nálunk, ma iszonyú sokat szedtünk:)))


    de jó,Ildi, de jóóó!

    VálaszTörlés
  15. a színe gyönyörű és az íze csodajó:)
    jaj, muszáj a renomémat helyreállítandó elmondanom, hogy én valamiért csak eperlekvárban vagyok ilyen kezdő, egyébként tavaly 120+ üveg tevődött el... csak eperből ez az első kettő:)
    de ez abszolút a te érdemed, lehetsz is büszke erre az öt megtértre:)
    és ha lenne blogom, akkor kiírnám, de így itt: befőzés I.
    :)

    VálaszTörlés
  16. Összefutott a nyál a számban. Azt hiszem, jövőre főznünk kell ilyet. Pont.

    VálaszTörlés
  17. főzzetek is, de a bodzásat ki ne hagyjátok!

    VálaszTörlés